<\/span><\/h3>\nNajpierw, powiedzmy sobie co\u015b o tym, co umie dziecko w 4 miesi\u0105cu \u017cycia<\/b>. Ot\u00f3\u017c, maluchy w tym wieku potrafi\u0105 ju\u017c kontrolowa\u0107 swoje cia\u0142o znacznie lepiej, ni\u017c w pierwszych miesi\u0105cach \u017cycia. Chocia\u017c zachodz\u0105 tu pewne r\u00f3\u017cnice w rozwoju mi\u0119dzy dzie\u0107mi, wi\u0119kszo\u015b\u0107 z nich potrafi ju\u017c \u0107wiczy\u0107 swoje umiej\u0119tno\u015bci motoryczne, takie jak wzmacnianie mi\u0119\u015bni brzucha i plec\u00f3w podczas “le\u017cenia na brzuchu” czy chwytanie r\u00f3\u017cnych przedmiot\u00f3w.<\/p>\n<\/span>Por\u00f3wnanie z 1. miesi\u0105cem \u017cycia: przegl\u0105d umiej\u0119tno\u015bci<\/span><\/h3>\nTeraz, gdy ju\u017c wiemy, co umie dziecko w 4 miesi\u0105cu \u017cycia, por\u00f3wnajmy to z tym, co robi dziecko w 1 miesi\u0105cu \u017cycia<\/b>. W pierwszych tygodniach \u017cycia maluch mo\u017ce reagowa\u0107 na bod\u017ace zewn\u0119trzne, takie jak d\u017awi\u0119ki czy \u015bwiat\u0142o, ale jego ruchy s\u0105 jeszcze bardzo ograniczone. Ma\u0142e dzieci w tym wieku s\u0105 g\u0142\u00f3wnie wspierane przez odruchy, takie jak odruch Moro czy odruch chwytny. Ogromnym krokiem w rozwoju jest zatem chwytanie przedmiot\u00f3w przez dziecko w 4. miesi\u0105cu \u017cycia, co nie jest jeszcze mo\u017cliwe w 1. miesi\u0105cu.<\/b><\/p>\n<\/span>Co mo\u017ce dziecko w 3. miesi\u0105cu \u017cycia: kolejny etap rozwoju<\/span><\/h3>\nPor\u00f3wnajmy teraz co umie dziecko w 3 miesi\u0105cu \u017cycia<\/b> z 4 miesi\u0105cem. W trzecim miesi\u0105cu dzieci zaczynaj\u0105 ju\u017c \u015bwiadomie si\u0119 u\u015bmiecha\u0107 i reagowa\u0107 na podniety zewn\u0119trzne, takie jak twarz os\u00f3b, z kt\u00f3rymi maj\u0105 kontakt. Potrafi\u0105 te\u017c coraz lepiej kontrolowa\u0107 ruchy swojej g\u0142owy czy trzyma\u0107 j\u0105 w pionowej pozycji. Dzieci w 3. miesi\u0105cu \u017cycia zaczynaj\u0105 r\u00f3wnie\u017c odkrywa\u0107 swoje d\u0142onie i zainteresowanie nimi.<\/p>\n<\/span>Si\u00f3dmy i \u00f3smy miesi\u0105c: ci\u0105g dalszy post\u0119p\u00f3w<\/span><\/h3>\nTeraz czas na sprawdzenie, co robi dziecko w 7 miesi\u0105cu \u017cycia<\/b>. W si\u00f3dmym miesi\u0105cu \u017cycia maluchy zaczynaj\u0105 zwykle raczkowa\u0107 oraz siedzie\u0107 samodzielnie. Warto wspomnie\u0107 te\u017c o zdobyciu umiej\u0119tno\u015bci “j\u0119zykowych”, takich jak wydawanie sylab czy reagowanie na swoje imi\u0119. Oznacza to, \u017ce od 4. miesi\u0105ca \u017cycia rozw\u00f3j dziecka b\u0119dzie nastawiony na doskonalenie umiej\u0119tno\u015bci ruchowych oraz komunikacji z otoczeniem.<\/p>\n
Je\u015bli za\u015b chodzi o co robi dziecko w 8 miesi\u0105cu \u017cycia<\/b>, maluchy w tym wieku mog\u0105 ju\u017c nawet zacz\u0105\u0107 stawia\u0107 swoje pierwsze kroki (z pomoca rodzic\u00f3w oczywi\u015bcie!). Ponadto dzieci rozumiej\u0105 coraz wi\u0119cej s\u0142\u00f3w, zaczynaj\u0105 bawi\u0107 si\u0119 bardziej zaawansowanymi zabawkami czy eksploruj\u0105 \u015brodowisko, w kt\u00f3rym si\u0119 znajduj\u0105.<\/p>\n<\/span>Podsumowanie 4. miesi\u0105ca \u017cycia<\/span><\/h3>\nJak wida\u0107, w 4. miesi\u0105cu \u017cycia dziecko zdobywa wiele nowych umiej\u0119tno\u015bci, kt\u00f3re b\u0119d\u0105 kluczowe dla rozwoju w kolejnych miesi\u0105cach \u017cycia<\/b>. Pomimo \u017ce r\u00f3\u017cni maluchy rozwijaj\u0105 si\u0119 w r\u00f3\u017cnym tempie, ka\u017cde z nich przechodzi przez podobne etapy. Warto zatem obserwowa\u0107 rozw\u00f3j naszego dziecka oraz wspiera\u0107 go we wszystkich jego odkryciach.<\/p>\n<\/span>Warto\u015bciowe umiej\u0119tno\u015bci nabyte przez dzieci w kolejnych miesi\u0105cach \u017cycia<\/span><\/h3>\nW 4. miesi\u0105cu \u017cycia<\/b>, dzieci zdobywaj\u0105 kluczowe umiej\u0119tno\u015bci, takie jak chwytanie przedmiot\u00f3w, kontrolowanie cia\u0142a i wzmacnianie mi\u0119\u015bni brzucha i plec\u00f3w. W tym czasie maluchy zaczynaj\u0105 r\u00f3wnie\u017c \u0107wiczy\u0107 swoje umiej\u0119tno\u015bci motoryczne.<\/p>\n
Podczas pierwszych tygodni, czyli w 1. miesi\u0105cu \u017cycia<\/b>, dzieci zaczynaj\u0105 reagowa\u0107 na bod\u017ace zewn\u0119trzne, jednak ich ruchy s\u0105 ograniczone i wi\u0119kszo\u015b\u0107 z nich opiera si\u0119 na odruchach.<\/p>\n
W 3. miesi\u0105cu \u017cycia<\/b> maluchy staj\u0105 si\u0119 bardziej \u015bwiadome swojego otoczenia, \u015bwiadomie si\u0119 u\u015bmiechaj\u0105, reaguj\u0105 na twarze innych os\u00f3b i kontroluj\u0105 ruchy g\u0142owy. To r\u00f3wnie\u017c czas, kiedy dzieci zaczynaj\u0105 odkrywa\u0107 swoje d\u0142onie.<\/p>\n
W 7. miesi\u0105cu \u017cycia<\/b>, dzieci zaczynaj\u0105 raczkowa\u0107, samodzielnie siedzie\u0107 oraz nabywaj\u0105 umiej\u0119tno\u015bci “j\u0119zykowych”, takie jak wydawanie sylab czy reagowanie na swoje imi\u0119.<\/p>\n
Prze\u0142omowym momentem jest 8. miesi\u0105c \u017cycia<\/b>, kiedy dzieci mog\u0105 zacz\u0105\u0107 stawia\u0107 pierwsze kroki (oczywi\u015bcie przy wsparciu rodzic\u00f3w), a tak\u017ce rozumie\u0107 wi\u0119cej s\u0142\u00f3w, bawi\u0107 si\u0119 bardziej zaawansowanymi zabawkami i eksplorowa\u0107 otoczenie.<\/p>\n
Wspieraj\u0105c rozw\u00f3j dziecka w tych kluczowych momentach, pomagamy im zdobywa\u0107 cenne umiej\u0119tno\u015bci, kt\u00f3re pos\u0142u\u017c\u0105 im przez ca\u0142e \u017cycie.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"Czwarty miesi\u0105c \u017cycia dziecka to kolejny etap pe\u0142en zmian w jego rozwoju. W por\u00f3wnaniu z pierwszym, trzecim, si\u00f3dmym…\n","protected":false},"author":1,"featured_media":3862,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":"","csco_singular_sidebar":"","csco_page_header_type":"","csco_page_load_nextpost":"","csco_post_video_location":[],"csco_post_video_url":"","csco_post_video_bg_start_time":0,"csco_post_video_bg_end_time":0},"categories":[239,240,238],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/edusites.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3863"}],"collection":[{"href":"https:\/\/edusites.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/edusites.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/edusites.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/edusites.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3863"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/edusites.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3863\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/edusites.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/3862"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/edusites.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3863"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/edusites.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3863"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/edusites.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3863"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}